جلسه هم اندیشی امکان علم دینی
ارسال شده: اکتبر 21, 2023, 5:14 pm
دکتر شجاعی زند : مداخله دین در ساحت علم در سه سطح است:
1- کلا علم
2- دین هم نظر دارد
3- دین کلا مبنا است (بیشتر در این ساحت درگیری هست)
و موافقان علم دینی ؛ مخالف استفاده از تجربه نیستند /
نظر دکتر شجاعی زند بر این بود که: در مقام فلسفه و معرفت شناسی نباید دینی نگاه کرد
منظر ما دین هست و دین را اب
- دادن برخی اطلاعات علم نیست / مارکس شناسی علم نیست
- به دنبال استقرا مفروض هستیم و نه استقرا مدئیان
- به دنبال یونیورسالی علم هستند در علم دینی
- با بیان قیامت و ورود به قیامت و مباحث آن آیا علمی شدن هست (بحث مبدا و معاد )
- علم دینی اثر دارد بر علم و یا اثر دارد بر عالم ؟
o علم همان علم مردار هست
- احتمال سوم : که عالمان یک بابی را وارد کنند که در طول زمان اثر دارند
- علم دینی
- رویکرد اسلامی به دین و یا علم دینی
دکتر : سید محمدتقی موحدی ابلطحی
- موافق علوم انسانی قرآن بنیان نیستم
- از دین :
o میتوان فرضیه را از دین گرفت ؛ فرضیات را از دین بگیریم و ...
خوب هم
o در مقام داوری آیا داوری را هم باید از دین گرفت ؟ اگر بگوئیم بله! که دیگر دین نیست./
o اگر فرضیه که سبقه دینی دارد نیز وارد علم میشود
دکتر بستان :
- از دین :
o میتوان فرضیه را از دین گرفت ؛ فرضیات را از دین بگیریم و ...
خوب همینها علم دینی است
• و شاید برایند بد اجتماعی داشته باشد که دیگر از بحث ما خارج است
- گرد آوری ها انجام میگیرد و میشود دینی
o گرد آوری و مقام کشف دو موضوع هست / گرد آوری در زمینه داده ها است
دکتر فتحعلی خانی
- دکتر شجاعی میگوید : اگر یونیورسال نباشد چرا باید بدان بچردازیم ؟
- صحبت در علم حاضر به معنای کار آمدی است و نه در بیان حقیقت / انسان اروپایی قبلا در باره واقع میخواست به نتیجه برسد و سپس آنرا امتداد بدهد به سطح تجربه
- دکارت و کانت (تردید نداریم در مورد فیزیک نیتون و در حال که کار آمدی میدهد باید معرفت هم بدهد )= دوگانه تجربه و استعلایی : که مهم شد کار آمدی / استعلایی که میگوید ما باید به گونه ای بشناسیم که تائید کننده در مورد موضوع تجربه ما باشد / علم را ما میخواهیم که بکار آید یا علم را به عنوان معرفت میخواهیم /
- از کجا آورده ایم را باید از جنس متافیزیک بگوئیم
- علمی که میگوید معرفت آورده است از زائیده ارتباط با واقعیت هست و مهم این است که
- تبیین وحی به عنوان علم حضوری و حضورش در ایجاد علم حصولی (فتحعلی خانی)
o که میشود کشف (شجاعی)
-
خودم :
- در مقام گرد آوری خالص نیستیم و بلکه در مقام کشف مسئله هستیم
-
1- کلا علم
2- دین هم نظر دارد
3- دین کلا مبنا است (بیشتر در این ساحت درگیری هست)
و موافقان علم دینی ؛ مخالف استفاده از تجربه نیستند /
نظر دکتر شجاعی زند بر این بود که: در مقام فلسفه و معرفت شناسی نباید دینی نگاه کرد
منظر ما دین هست و دین را اب
- دادن برخی اطلاعات علم نیست / مارکس شناسی علم نیست
- به دنبال استقرا مفروض هستیم و نه استقرا مدئیان
- به دنبال یونیورسالی علم هستند در علم دینی
- با بیان قیامت و ورود به قیامت و مباحث آن آیا علمی شدن هست (بحث مبدا و معاد )
- علم دینی اثر دارد بر علم و یا اثر دارد بر عالم ؟
o علم همان علم مردار هست
- احتمال سوم : که عالمان یک بابی را وارد کنند که در طول زمان اثر دارند
- علم دینی
- رویکرد اسلامی به دین و یا علم دینی
دکتر : سید محمدتقی موحدی ابلطحی
- موافق علوم انسانی قرآن بنیان نیستم
- از دین :
o میتوان فرضیه را از دین گرفت ؛ فرضیات را از دین بگیریم و ...
خوب هم
o در مقام داوری آیا داوری را هم باید از دین گرفت ؟ اگر بگوئیم بله! که دیگر دین نیست./
o اگر فرضیه که سبقه دینی دارد نیز وارد علم میشود
دکتر بستان :
- از دین :
o میتوان فرضیه را از دین گرفت ؛ فرضیات را از دین بگیریم و ...
خوب همینها علم دینی است
• و شاید برایند بد اجتماعی داشته باشد که دیگر از بحث ما خارج است
- گرد آوری ها انجام میگیرد و میشود دینی
o گرد آوری و مقام کشف دو موضوع هست / گرد آوری در زمینه داده ها است
دکتر فتحعلی خانی
- دکتر شجاعی میگوید : اگر یونیورسال نباشد چرا باید بدان بچردازیم ؟
- صحبت در علم حاضر به معنای کار آمدی است و نه در بیان حقیقت / انسان اروپایی قبلا در باره واقع میخواست به نتیجه برسد و سپس آنرا امتداد بدهد به سطح تجربه
- دکارت و کانت (تردید نداریم در مورد فیزیک نیتون و در حال که کار آمدی میدهد باید معرفت هم بدهد )= دوگانه تجربه و استعلایی : که مهم شد کار آمدی / استعلایی که میگوید ما باید به گونه ای بشناسیم که تائید کننده در مورد موضوع تجربه ما باشد / علم را ما میخواهیم که بکار آید یا علم را به عنوان معرفت میخواهیم /
- از کجا آورده ایم را باید از جنس متافیزیک بگوئیم
- علمی که میگوید معرفت آورده است از زائیده ارتباط با واقعیت هست و مهم این است که
- تبیین وحی به عنوان علم حضوری و حضورش در ایجاد علم حصولی (فتحعلی خانی)
o که میشود کشف (شجاعی)
-
خودم :
- در مقام گرد آوری خالص نیستیم و بلکه در مقام کشف مسئله هستیم
-