صفحه 1 از 1
انواع تحقیقات کیفی
ارسال شده: ژولای 29, 2024, 11:16 am
توسط sadiq
انواع روش تحقیق کیفی
دو نوع روش کیفی متاثر از نظریه و غیره
روشهای متعددی برای تحقیقات کیفی ارائه شده است. عمده ترین این روشها عبارتند از:
هرمنوتیک : شناخت ریشهها و مفاهیم متن بویژه متون دینی
تحلیل مضمون (تم) و تحلیل محتوا: کدگذاری و شناخت مقولههای زیربنایی متن مصاحبه یا نوشتار // در این روش، محقق متون، مستندات، نوشتهها یا مواد دیگر را بررسی میکند تا الگوها، موضوعات، یا مفاهیم مهم را کشف کند. (در تحلیل محتوا توجه به بافت داده نیست)
تحلیل مضمون (Thematic analysis)
در روند مضمون لزوما متاثر از یک مکتب خاص نیست / توجه به روند چگونگی / اولین روش تحلیل کیفی است که انعطاف پذیر هست /
تحلیل مضمون چیست؟ الف :نامرتبط؛ ظاهراً اطلاعات از مناسب درك و برداشت -ب:کیفی؛ اطلاعات تحلیل -ج:فرهنگ؛ یا و سازمان موقعیت، گروه، تعامل، شخص، مندنظام مشاهده -د:( کمی هاي داده به کیفی هاي داده تبدیل -ه
مضمون چیست؟غالباً از آن به مثابه الگویی که مبین نکته جالبی درباره مضوع تحقیق است و با استفاده از شعور متعارف شناخته میشود، یاد شده است. مضمون یا تم، مبین اطلاعات مهمی درباره دادهها و سوالات تحقیق است و تا حدی، منی و مفهوم الگوی موجود در مجموعهای از دادهها را نشان میدهد. مضمون، الگویی است که در دادهها یافت میشود و حداقل به توصیف و سازماندهی مشاهدات و حداکثر به تفسیر جنبههایی از پدیده میپردازد
تحلیل محتوای مضمونی : یک تحلیل توصیفی است در حالی که تحلیل مضمون یک روند تفسیری است /شناخت مضامین مشترک داده ها / تفسیر فقط در حد نام دادن به داده ها است / در حالی که در روند تحلیل مضمون به روند های احساسی محقق نیز توجه میگردد
روش دادهبنیاد (گراندد تئوری): نظریهپردازی پیرامون پدیده محوری مطالعه
پدیدارشناسی: شناخت پدیده براساس مصاحبه ژرف و تجربه زیسته افراد (اهمیت تجربه)
مرور سیستماتیک، فرامطالعه، فراترکیب و فراتحلیل: روشهای مبتنی بر تحقیق کتابخانهای
آیندهپژوهی: سناریونویسی و ترسیم آینده محتمل
روایت زندگی: در این روش، شرکتکنندگان به عنوان موضوع اصلی تحقیق، داستانهای زندگی و تجربیات شخصی خود را با محقق به اشتراک میگذارند.
تحقیق اعمال عملی: این روش شامل بررسی فرآیندهای اجتماعی، فرهنگی یا سازمانی به منظور درک چگونگی انجام عملکردها و
اعمال است.
تحلیل گفتمان : الگو ها
Grand Theory نظریه بزرگ
ارسال شده: ژولای 30, 2024, 4:01 pm
توسط sadiq
The relationship between grand theory and hypotheses رابطه بین نظریه بزرگ و فرضیه ها
The relationship between grand theory and hypotheses is an essential aspect of scientific research, particularly in the development and testing of theoretical frameworks. Here's an explanation of their relationship: رابطه بین نظریه کلان و فرضیه ها یک جنبه ضروری از تحقیقات علمی است، به ویژه در توسعه و آزمایش چارچوب های نظری. در اینجا توضیحی در مورد رابطه آنها وجود دارد:
Grand Theory نظریه بزرگ
Definition: Grand theory refers to broad, abstract, and comprehensive theoretical frameworks that attempt to explain large-scale social phenomena or overarching principles within a discipline. تعریف: نظریه بزرگ به چارچوبهای نظری گسترده، انتزاعی و جامعی اطلاق میشود که سعی در توضیح پدیدههای اجتماعی در مقیاس بزرگ یا اصول فراگیر در یک رشته دارد.
Scope: It encompasses general ideas and concepts that can apply across various contexts and are not limited to specific empirical instances. دامنه: شامل ایده ها و مفاهیم کلی است که می تواند در زمینه های مختلف اعمال شود و به نمونه های تجربی خاص محدود نمی شود.
Examples: In sociology, examples include structural functionalism by Talcott Parsons or conflict theory by Karl Marx. In psychology, Sigmund Freud's psychoanalytic theory serves as a grand theory. مثالها: در جامعهشناسی، نمونههایی شامل کارکردگرایی ساختاری توسط تالکوت پارسونز یا نظریه تضاد کارل مارکس است. در روانشناسی، نظریه روانکاوی زیگموند فروید به عنوان یک نظریه بزرگ عمل می کند.
Hypotheses فرضیه ها
Definition: Hypotheses are specific, testable statements or predictions derived from a theory that can be empirically investigated. تعریف: فرضیه ها گزاره ها یا پیش بینی های خاص و قابل آزمونی هستند که از یک نظریه به دست می آیند و می توانند به صورت تجربی مورد بررسی قرار گیرند.
Scope: They focus on particular aspects or relationships within a theory, making them narrow and concrete. دامنه: آنها بر جنبه ها یا روابط خاص در یک نظریه تمرکز می کنند و آنها را محدود و ملموس می کنند.
Examples: If a grand theory suggests that social inequality leads to social conflict, a hypothesis might be that "Increased income inequality in urban areas leads to higher rates of violent crime." مثالها: اگر یک نظریه بزرگ نشان دهد که نابرابری اجتماعی منجر به تضاد اجتماعی میشود، ممکن است فرضیهای وجود داشته باشد که "افزایش نابرابری درآمد در مناطق شهری منجر به نرخ بالاتر جرایم خشونتآمیز میشود."
Relationship Between Grand Theory and Hypotheses رابطه بین نظریه بزرگ و فرضیه ها
1. Derivation: Hypotheses are derived from grand theories. The broad and abstract nature of grand theories provides the foundational ideas that researchers use to formulate specific, testable hypotheses. اشتقاق: فرضیه ها برگرفته از نظریه های بزرگ هستند. ماهیت گسترده و انتزاعی نظریههای بزرگ، ایدههای بنیادی را فراهم میکند که محققان از آن برای فرمولبندی فرضیههای خاص و قابل آزمایش استفاده میکنند.
2. Operationalization: To test a grand theory, researchers operationalize its abstract concepts into measurable variables, leading to the formulation of hypotheses. For example, abstract concepts like "social inequality" might be measured through variables like income disparity or access to education. عملیاتیسازی: برای آزمایش یک نظریه بزرگ، محققان مفاهیم انتزاعی آن را در متغیرهای قابل اندازهگیری عملیاتی میکنند که منجر به تدوین فرضیهها میشود. به عنوان مثال، مفاهیم انتزاعی مانند "نابرابری اجتماعی" ممکن است از طریق متغیرهایی مانند اختلاف درآمد یا دسترسی به آموزش سنجیده شود.
3. Testing and Refinement: Hypotheses allow researchers to empirically test specific aspects of a grand theory. The results of these tests can confirm, refute, or refine the grand theory. For instance, if the hypothesis about income inequality and crime rates is supported by data, it lends support to the broader grand theory about social inequality leading to social conflict. آزمایش و اصلاح: فرضیه ها به محققین اجازه می دهد تا جنبه های خاص یک نظریه بزرگ را به صورت تجربی آزمایش کنند. نتایج این آزمایش ها می تواند نظریه بزرگ را تأیید، رد یا اصلاح کند. به عنوان مثال، اگر فرضیه نابرابری درآمد و میزان جرم و جنایت توسط داده ها پشتیبانی شود، از نظریه بزرگتر در مورد نابرابری اجتماعی که منجر به درگیری اجتماعی می شود پشتیبانی می کند.
4. Feedback Loop: There is a feedback loop between grand theories and hypotheses. Empirical findings from hypothesis testing can lead to modifications in the grand theory, which in turn can generate new hypotheses. This iterative process helps in the evolution and refinement of both theories and the specific hypotheses derived from them. حلقه بازخورد: یک حلقه بازخورد بین نظریه های بزرگ و فرضیه ها وجود دارد. یافته های تجربی از آزمون فرضیه می تواند منجر به تغییراتی در نظریه بزرگ شود که به نوبه خود می تواند فرضیه های جدیدی ایجاد کند. این فرآیند تکراری به تکامل و اصلاح هر دو نظریه و فرضیه های خاص ناشی از آنها کمک می کند.
5. Integration and Synthesis: Hypotheses tested across different studies and contexts can contribute to a cumulative body of evidence that strengthens the grand theory. Conversely, inconsistencies or failures to support hypotheses can indicate areas where the grand theory needs revision or where new theories might be developed. ادغام و ترکیب: فرضیههایی که در مطالعات و زمینههای مختلف آزمایش شدهاند میتوانند به مجموعهای از شواهد کمک کنند که نظریه بزرگ را تقویت میکند. برعکس، ناسازگاری ها یا عدم موفقیت در حمایت از فرضیه ها می تواند حوزه هایی را نشان دهد که نظریه کلان نیاز به تجدید نظر دارد یا ممکن است نظریه های جدیدی توسعه یابد.
In summary, grand theories provide the overarching frameworks from which hypotheses are derived. Hypotheses serve as the specific, testable components of these theories. Through empirical testing of hypotheses, grand theories are either supported, refined, or challenged, leading to the advancement of knowledge in the field. به طور خلاصه، نظریه های بزرگ چارچوب های فراگیر را ارائه می دهند که از آنها فرضیه ها استخراج می شود. فرضیه ها به عنوان اجزای خاص و قابل آزمون این نظریه ها عمل می کنند. از طریق آزمایش تجربی فرضیهها، نظریههای بزرگ یا پشتیبانی میشوند، اصلاح میشوند یا به چالش کشیده میشوند که منجر به پیشرفت دانش در این زمینه میشود.
Re: انواع تحقیقات کیفی
ارسال شده: آگوست 4, 2024, 3:59 pm
توسط sadiq
برخی از موضوعات و یا روشهای تحقیقاتی دیگر هم وجود دارد که مثلا متاثر از ضعف تحقیقات قبلی و برای تقویت تحقیقات قبلی و یا تجدید نظر در روند های داده سازی مورد بررسی قرار میگیرند و یا حتی در روش تغییر داد و یا با فلسفه ای خاص به داده ها نگاه نمود:
در روند داده سازی :
مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و پیشینه پژوهش
مصاحبه: در این روش، محقق با افرادی که درگیر موضوع تحقیق هستند، مصاحبه میکند تا دیدگاهها، تجربیات و نظرات آنها را درباره موضوع مورد مطالعه جمعآوری کند.
مشاهده: در روش مشاهده، محقق به طور مستقیم به موقعیتها، رفتارها، یا رویدادهایی که قرار است مورد مطالعه قرار بگیرند، نظارت میکند و مشاهده میکند.
در روند بازخوانی تحقیق :
اقدام پژوهی:
راسل این موضوع را در روند آموزش و پرورش بصورت پر رنگ مطرح مینماید
ضعفها ی آن میتواند از تحقیقاتی که بصورت کاملا کمی بوده اند و موضوعات کیفی در آن لحاظ نگردیده اند را مورد توجه قرا رداده و در ادامه با توجهع به یافته هایی که مورد نظر محقق میباشد و یا بازبینی که در روند تحقیق قبلی مورد نظر بوده است را مورد ت.وجه قرار میدهد .
اقدام پژوهی با بروز یک مشکل آغاز میشود و با تبیین مسئله تدقیق میگردد
متاثر از روند مشارکتی پژوهشگر کامل می گردد و نه روند بروکراتیک
بستر فلسفی تحقیقات کمی، فلسفه تحصّلی (پوزیتیویسم) است که ضمن تأکید بر برونگرایی و عینیت، با اعمال اجتماعی بهعنوان توابعی از یک نظام جبری رفتار میکند. به گفته کار و کمیس در چنین روش تحقیقی، پژوهشگر صرفاً یک ابزار است؛ که تحقیق به وسیله او انجام میشود و خود او به عنوان یک ناظر بیطرف و خنثی، نقشی در پیشرفت علم ندارد. در واقع، پوزیتویست از راه ارجاع به قوانین اصول نظری، اعمال اجتماعی ـ در این مورد افت تحصیلی ـ را توجیه میکند. در حالی که موضوع تحقیق عمل آموزشی، اعمال اجتماعی هستند. این بهبود عمل، مستلزم ادراک عمل بهوسیله پژوهشگران (دستاندرکاران آموزشی) و سرانجام بهبود شرایط و اوضاع اجتماعی است که عمل در آنها انجام میگیرد.
در یک دور اجرایی دائما باید این روندهای ذیل را بصورت یک سیکل چرخشی به آن توجه کرد:
- اقدام پژوهی: نظریه پژوهش عمل
عملیات میدانی و اقدام
کجاباید برویم ؟
اکنون کجا هستیم ؟
میخواهیم کجا باشیم؟
چگونه میتوانیم به آنجا برسیم؟
مراحل ذیل را باید در روند اقدام پژوهی مد نظر داشت:
مرحله تشخیص :- انتخاب موضوع
بیان مساله
گرد آوری اطلاعات اولیه
تجزیه و تحلیل و تفسیر دادههای اولیه
انتخاب راه حل یاراه حلهای جدید وموقتی جهت اجرا
مرحله تغییر - اجرای راه حل و نظارت برآن در حین اجراء
گرد آوری اطلاعات پس از اجرای راه حل
ارزشیابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن
دادن گزارش نهایی یا اطلاع رسانی بهمراه نتیجه اتفاق افتاده
در روند نرم افزاری :
به عنوان مثال میشود در بخشی از میز کار با توجه به سوالات مطروحه در بالا ؛ مجدد طرح تحقیقی را پیاده نمود ،
ضعفها را بافرمهایی نشان داد
- ضعف داده ها
بررسی متغییر ها
ببرسی رابطه که در بین متغییر ها در این تحقیق مورد تو.جه قرار گرفته است و ترسیم شده است
بررسی سوالات و مسئله های تحقیق